Oefening Wintex 1987

Geschreven door:

Henk Boons

Ik ben als lichting 86-5 opgeroepen voor de militaire dienstplicht. Na een opleiding van 4 maanden bij de verbindingsdienst in Ede en de vrachtwagen opleiding bij de PIROC in Veldhoven kwam ik paraat bij de 102 Hrstcie in Nieuw Milligen. Ik was derde echelon radiohersteller EZB. Op de PIROC hadden we de rijopleiding gehad met de DAF YA4440. Bij de parate club waren er nog twee DAF YA314 toolset in gebruik. De EZB radio verbruikte zoveel elektriciteit dat de YA4440 toolset niet voldeed. De bedrading was blijkbaar uitgebrand. Dus de sergeant wegtransport zorgde voor een aanvullende rijtest op de YA314. Een middagje rijden en dan moest je het maar weten.

Binnen enkele weken gingen we op oefening Wintex naar Duitsland. De herstelcompagnie ging daar steun verlenen aan beide partijen in de oefening. We waren NONEX (geen deel van een van de partijen). Het verplaatsen ging niet per colonne. We mochten op eigen houtje de route afleggen zolang we elkaar maar niet inhaalden.

ā€™s Ochtends vroeg zouden we vertrekken. Het was erg koud. De YA314 heeft geen kachel aan boord. Dus met allemaal extra kleding ging ik en mijn bijrijder naar de vrachtwagen. Iemand had de vrachtwagen al gestart zodat de motor warm draaide. Op een gegeven moment vertrok het detachement. De soldaten in de LAROā€™s en YA4440ā€™s zaten lekker warm met de kachel aan. En wij als twee Eskimoā€™s in de oude bak.

De reis ging best voorspoedig. De oude bak hield de rest redelijk bij. Zo reden we Duitsland in en kwamen op wegen waar het ijs aan de bomen hing. Het was echt winter hier. Het vroor hier flink.

Op een gegeven moment begon de motor te knallen. We dachten nou daar gaan we dan. Oliedruk weg. Geen vermogen meer. We stuurden de YA314 naar de kant van de weg. Zoals ons geleerd was het gele vlaggetje achter aan de truck geknoopt en wachten op de bezemwagen.

Onze compagnie had twee YB616 takelwagens in het detachement. De eerste stopte voor ons, en de tweede achter ons. ā€œZo mannen, wat is het probleemā€ vroeg de chauffeur. Ik denk dat de motor stuk is en vertelde over het knallen. Ondertussen stapte de bijrijder van de takelwagen in onze truck. En ineens startte hij onze truck. ā€œHoe kan dat nou?ā€ vroeg ik. Je hebt je tank leeggereden was het antwoord. Maar de brandstofmeter geeft nog vol aan. Blijkbaar heeft de YA314 twee brandstoftanks en moet je behalve de kraan ook de schakelaar op de juiste tank zetten. Bij ons stond de schakelaarĀ  dus op de verkeerde tank. Dat was tijdens de instructiemiddag niet aan bod gekomen. We konden weer verder en onze oude bak bracht ons veilig naar de oefenlocatie.

De oefening en de terugreis verliepen voorspoedig.

Bij aankomst op de kazerne ontdekten we een pluspunt van onze oude bak. De YA314 reed nog op benzine. Alle voertuigen op diesel verdrongen zich bij de enige dieselpomp bij de kazerne. We plaatsten de YA314 precies tussen twee benzinepompen. Mijn bijrijder tankte de rechtertank af en ik de linker. Binnen een no time zaten beide tanks vol en konden we het voertuig op de plaat neerzetten. Wij waren klaar. De chauffeur van de laatste dieselwagen was pas enkele uren later klaar met aftanken.

Dpl Sld Henk Boons

Verhalen

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in BĆ¼ren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Bij de Koninklijke Marine tijdens de Koude Oorlog

Op 17 augustus 1970 ben ik in dienst van de Koninklijke Marine getreden. Het heetste punt, de Cuba crisis, was al geweest maar de dreiging van een kern oorlog was nog steeds aanwezig.Ā  Als 16 jarig jochie was ik daar niet zo mee bezig. Ik vond alles nog spannend....

Russen afluisteren

Brief van Henk Braakman, ontvangen op maandag 13-11-2023.Ā Het betreft zijn belevenis van zijn diensttijd in de Koude Oorlog. Transcriptie Lichting 1956-6 Op 4 mei 1956 (wat een timing) lag er op de deurmat bij ons thuis een enveloppe met daarin een ā€˜bevelā€™ namens...

Conflict en komische wraak

Bij het militaire onderdeel waar ik was geplaatst, werkte ik op een technische afdeling onder leiding van een 'Korporaal 1', die bekend stond als een zuiplap die dacht dat hij de baas was. Op een dag kregen we een conflict over een handeling, terwijl we dezelfde...

Sloepvaren & Nieuw Guinea

Dit waargebeurde verhaal speelt zich af rond de jaren 1955 in de Aziatische archipel en net daarbuiten. Ik kwam op als dienstplichtig matroos in Hollandsche Rading naar de Marine kazerne. Daar werd ik binnenste buiten gekeerd en voorzien van de nodige uitrusting,...

Geheimzinnige schepen

In het begin van de 1950-er jaren hebben er een paar jaar een tweetal passagiersschepen in de Numansdorpse Veerhaven gelegen. Niemand wist waarom ze daar lagen en van wie ze waren. Het was allemaal heel geheimzinnig. Veel verhalen deden de ronde over het doel van...

Van Kanonnier tot touringcar-chauffeur

Geboren in augustus 1960, dus opgegroeid in de jaren 60 en 70, kregen wij te horen van de atoombom. En nog erger, de waterstofbom en de Russen. Niet dat ik er bang voor was, want met Den Helder dichtbij wist je dat als er zo'n grote bom zou vallen ook wij de klos...

Mijn jongenskamer ā€¦ā€¦

Een foto van mijn jongenskamertje. Het is door de tijd een wazig beeld geworden. Ik weet nog dat ik het maakte met mijn eerste fototoestel, een Agfa Clack, gekregen voor mijn vijftiende verjaardag in 1961. Ja ik ben van 1946. Dat fotootje illustreert de...

De Stingerbol

Ik ben als instructeur en opleidingsontwikkelaar van 1992 tot en met 1995 werkzaam geweest als in de Stingertrainer te Ede. In de stinger trainer werden schutters opgeleid van de Landmacht, Luchtmacht en Mariniers.Ā De bol is van binnen voorzien van projectie...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes