Survival-To-Operate

Geschreven door:

Ton de Vries

In de loop van de jaren zestig is de NAVO overgegaan van “Massale Vergelding” op “Aangepast Antwoord”. Dat hield ondermeer in dat strijdkrachten moesten kunnen overleven om dat antwoord te geven. De oefeningen omvatten dus veel meer gesimuleerde acties onder gesimuleerde oorlogsomstandigheden dan voordien. De NAVO hield Tactical Evaluations van de haar toegewezen eenheden (Survival To Operate was en is nog een van de aspecten.). Logistiek was een nationale verantwoordelijkheid en logistieke eenheden moesten ook kunnen overleven. De Staf van het Commando Depots Materieel Luchtmacht (CDML) onderwierp daarom de depots aan evaluaties. Eind ’68 was er een bij het Depot Vliegtuig Materieel (DVM).

Evenals de overige depots, waren wij voortdurend in de weer met overleven in vredestijd: concurreren met elkaar en met de industrie. Proberen te voldoen aan de vraag van de onderdelen en eisen van Den Haag, waar de diverse afdelingen techniek, bevoorrading en verwerving de logistiek moesten regelen, taken verdelen en middelen verschaffen.

Op dat moment ging het er om waar te maken wat we hadden berekend en beweerd, namelijk dat wij het Groot Onderhoud aan de Alouette III binnen een bepaalde doorlooptijd en manurenbesteding konden doen en dat we daarnaast de meeste componenten tegen bepaalde kosten konden reviseren met een korte doorlooptijd. We zouden niet onderdoen voor enkele civiele bedrijven die ook een aanbieding hadden gedaan.

Een jaar voordien was het definitieve contract voor de aanschaf van de NF-5 getekend en de eerste exemplaren zouden medio ’69 in Nederland vliegen. Ervaring had ons geleerd dat er geen tijd te verliezen was, wilde het depot tijdig over de naar verwachting vereiste reparatiecapaciteit kunnen beschikken en daarmee zijn voortbestaan beschermen tegen de voortdurende dreiging. Het was dus zaak zo snel mogelijk te bepalen of en zo ja welke grote investeringen nodig zouden zijn om een pakket NF-5 componenten toegewezen te kunnen krijgen, vergelijkbaar met het F-104-pakket dat het DVM in de voorgaande jaren had verworven en behouden.

Ik was Hoofd Bureau Technische Projecten, tevens waarnemend Hoofd Onderhoud en Reparatie Vliegtuigen, inmiddels bezig met een voorzet voor een NF-5-project. De eerste technische documentatie, benodigd voor de (voorbereiding van) de reparatie van componenten was juist beschikbaar gekomen.

Liggen laten …

De Commando-evaluatie van onze overlevingskunst onder gesimuleerde oorlogsomstandigheden kreeg onder deze reële vredesomstandigheden dan ook niet de prioriteit die de evaluators verwachtten. Dit had tot gevolg dat zij bij de briefing aan het einde van de oefening met nauwelijks verholen verontwaardiging rapporteerden dat ”….toen hem na het luchtalarm werd gerapporteerd dat er een niet gesprongen bom (UXB) lag nabij de deuren van Hangar 408 Noordzijde, een heel jonge Kapitein (dat was ik) had gezegd: “liggen laten, gebruik de andere kant maar”, in plaats van de geëigende maatregelen voor zo’n situatie te initiëren”.

De eerlijkheid gebiedt nóg een factor te vermelden, namelijk dat mijn kennis van deze zaken niet onder, maar zeker niet boven het toen bij het depot bereikte gemiddelde niveau zal hebben gelegen.

Verhalen

Moord op Kennedy

In de nacht van 22 november 1963 was ik op patrouille in Büren Duitsland. Mijn chauffeur en ik schrokken ons te pletter toen er opeens een tank voor ons stopte. Gelukkig bleken het Engelsen te zijn, die ons vertelden, dat president Kennedy was doodgeschoten. Een...

Bij de Koninklijke Marine tijdens de Koude Oorlog

Op 17 augustus 1970 ben ik in dienst van de Koninklijke Marine getreden. Het heetste punt, de Cuba crisis, was al geweest maar de dreiging van een kern oorlog was nog steeds aanwezig.  Als 16 jarig jochie was ik daar niet zo mee bezig. Ik vond alles nog spannend....

Russen afluisteren

Brief van Henk Braakman, ontvangen op maandag 13-11-2023. Het betreft zijn belevenis van zijn diensttijd in de Koude Oorlog. Transcriptie Lichting 1956-6 Op 4 mei 1956 (wat een timing) lag er op de deurmat bij ons thuis een enveloppe met daarin een ‘bevel’ namens...

Conflict en komische wraak

Bij het militaire onderdeel waar ik was geplaatst, werkte ik op een technische afdeling onder leiding van een 'Korporaal 1', die bekend stond als een zuiplap die dacht dat hij de baas was. Op een dag kregen we een conflict over een handeling, terwijl we dezelfde...

Sloepvaren & Nieuw Guinea

Dit waargebeurde verhaal speelt zich af rond de jaren 1955 in de Aziatische archipel en net daarbuiten. Ik kwam op als dienstplichtig matroos in Hollandsche Rading naar de Marine kazerne. Daar werd ik binnenste buiten gekeerd en voorzien van de nodige uitrusting,...

Geheimzinnige schepen

In het begin van de 1950-er jaren hebben er een paar jaar een tweetal passagiersschepen in de Numansdorpse Veerhaven gelegen. Niemand wist waarom ze daar lagen en van wie ze waren. Het was allemaal heel geheimzinnig. Veel verhalen deden de ronde over het doel van...

Van Kanonnier tot touringcar-chauffeur

Geboren in augustus 1960, dus opgegroeid in de jaren 60 en 70, kregen wij te horen van de atoombom. En nog erger, de waterstofbom en de Russen. Niet dat ik er bang voor was, want met Den Helder dichtbij wist je dat als er zo'n grote bom zou vallen ook wij de klos...

Mijn jongenskamer ……

Een foto van mijn jongenskamertje. Het is door de tijd een wazig beeld geworden. Ik weet nog dat ik het maakte met mijn eerste fototoestel, een Agfa Clack, gekregen voor mijn vijftiende verjaardag in 1961. Ja ik ben van 1946. Dat fotootje illustreert de...

De Stingerbol

Ik ben als instructeur en opleidingsontwikkelaar van 1992 tot en met 1995 werkzaam geweest als in de Stingertrainer te Ede. In de stinger trainer werden schutters opgeleid van de Landmacht, Luchtmacht en Mariniers. De bol is van binnen voorzien van projectie...

Deel je eigen verhaal

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.

Auteur gegevens

Vul hieronder je contactgegevens in, zodat de afzender van dit verhaal juist is.
Wordt niet gepubliceerd
10 cijfers
Mijn auteursnaam mag

Schrijf je verhaal

Inhoud
Klik of sleep een bestand naar dit veld om te uploaden.
Dit mag een jpg, jpeg, png of gif bestand zijn van max. 1Mb.
Locatie bij dit verhaal
Selectievakjes